سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصفیه آب صنعتی چیست؟

تصفیه آب صنعتی چیست ؟ تصفیه آب صنعتی، مجموعه فرآیندهایی که طی آن  آب صنعتی تولید می‌گردد. آب صنعتی آب است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله صنایعی که از آب صنعتی استفاده می‌کند، می‌توان صنعت داروسازی، سنعت الکترونیک، صنایع غذایی و صنایع رنگرزی را نام برد.

 

بعضی از فاضلاب‌های صنعتی دارای مواد خطرناکی مانند اسید و فلزات سنگین است.

 

تصفیه فاضلاب‌هایی که داری این ویژگی هستند شامل خنثی‎سازی و فیلتراسیون مواد است.

 

یکی از علائم اهمیت آب در جهان طبقه بندی صنایع و محصولات با توجه به میزان آب مصرفی در سال‌های اخیر است. صنایع گوناگون برای حفظ آب، این منبع گران‌بها باید برنامه ویژه‌ای داشته باشند.

 

آب فوق خالص

آب فوق خالص آبی است که تا حد زیادی خالص شده و زیر مجموعه آب صنعتی است.

 

اصطلاح آب فوق خالص مؤید این نکته است که آب پس از طی کردن مراحل تصفیه فاقد هر گونه ترکیب است. موادی مانند مواد محلول و ذره‌ای، فرار و غیر فرار، مواد آلی و غیر آلی، واکنش‌پذیر و بی‌اثر، آب دوست و آب گریز و نیز گازهای حل شده است.

 

مراحل تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی شامل مراحل زیر است:

 

هوادهی، زلال‌سازی، فیلتراسیون، نرم‌سازی، تبادل یون و استفاده از سیستم‌های غشایی .

 

در تصفیه آب صنعتی از فرآیند تبادل یون و روش‌های غشایی مانند اسمز معکوس به عنوان روش‌های کمکی علاوه بر روش‌های متعارف بهره می‌گیرند. علاوه بر این از الکنرودیالیز و ازن‌ژنراتور نیز در تصفیه آب صنعتی استفاده می‌کنند.

موارد مصرف تصفیه آب صنعتی چیست ؟

از تصفیه صنعتی با هدف بهینه‌سازی فعالیت‌های صنعتی که مبتنی بر آب است استفاده می‎گردد.

فعالیت‎هایی مانند خنک کردن و شستشوی دستگاه‌ها.

استفاده از تصفیه آب صنعتی باعث کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف آب و نیز افزایش بازدهی دستگاه‌های صنعتی می‌شود.

پیشرفت در صنعت تصفیه آب بر تمام زمینه‌های تصفیه آب از جمله تصفیه آب صنعتی تأثیر دارد.

از جمله این موارد می‎توان به فیلتراسیون مکانیکی مانند اسمز معکوس که به طور گسترده‌ای برای فیلتر کردن آلاینده‌ها استفاده می‌شود؛ اشاره نمود. از دیگر فرایندهای مورد استفاده در تصفیه آب صنعتی می‎توان به ازن‌زنی و الکترودیونیزاسیون اشاره کرد. تصفیه از طریق ازن‎زنی فرایندی است که در آن گاز ازن را به آب اضافه می‌کنند تا مواد نامطلوب موجود در آب را حذف کند. آب صنعتی برای ساخت، پردازش، شستن، رقیق کردن یک محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع آب در پالایشگاه‌های نفت، صنایع تولید مواد شیمیایی، مواد غذایی و تولید کاغذ استفاده می‌شود.

آب مورد مصرف در این صنایع بسیار زیاد است.