سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برترین دانشگاه های پزشکی جهان در سال 2017

دانشگاه های برتر پزشکی 2017

در این بررسی 500 تا از معتبرترین دانشکده­ های پزشکی در سرتاسر دنیا بر اساس رنکینگ QS آورده شده اند، تا به دانشجو برای تصمیم­گیری از بین هزاران دانشگاه کمک کند. اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارید این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

در جدول زیر 10 دانشکده­ی پزشکی برتر در دنیا آورده شده است.

رنکینگ نام دانشگاه محل دانشگاه
1 دانشگاه هاروارد ایالات متحده
2 دانشگاه آکسفورد انگلستان
3 دانشگاه کمبریج انگلستان
=4 دانشگاه جان هاپکینز ایالات متحده
=4 دانشگاه استانفورد ایالات متحده
6 موسسه کارولینسکا سوئد
7 دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) ایالات متحده
8 دانشگاه ییل ایالات متحده
9 دانشگاه کالج لندن (UCL) انگلستان
10 دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو (UCSF) ایالات متحده

دانشگاه های برتر پزشکی در ایالات متحده و کانادا

کشور آمریکا 89 دانشگاه در لیست 500 دانشگاه برتر پزشکی دنیا دارد و در حالی که 20 دانشگاه در بین 50 دانشگاه برتر قرار دارند. همانطور که در جدول نشان داده شده است دانشگاه هاروارد به عنوان معتبرترین دانشگاه در صدر قرار دارد و 4 دانشگاه دیگر از آمریکا در بین 10 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند. همچنین در بین 20 دانشگاه برتر دنیا موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) در رده­ ی 12 ، دانشگاه کلمبیا در رده­ ی 14، دانشگاه دوک در رده­ ی 17، دانشگاه پنسیلوانیا در رده­ ی 18 و دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (UCSD)  در رده­ ی 20 قرار گرفته اند.

کانادا 17 دانشگاه در رتبه بندی 500 دانشگاه معتبر پزشکی در سال 2017 دارد که 4 دانشگاه زیر رتبه­ ی زیر 50 دارند. دانشگاه تورنتو با رتبه­ ی 11 ، دانشگاه مک گیل با رتبه­ ی 22 ، دانشگاه بریتیش کلمبیا  با رتبه­ ی 27 و دانشگاه مک مستر با رتبه­ ی 35.

دانشگاه های برتر پزشکی در اروپا

انگلستان در بین کشورهای اروپایی با 41 دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه در بین 500 دانشگاه معتبر دنیا را دارد. بعد از آکسفورد، کمبریج و UCL که در بین 10 دانشگاه برتر قرار دارند، 6 دانشگاه در بین 50 دانشگاه معتبر هستند شامل دانشگاه­های کالج سلطنتی لندن (در رتبه­ ی 12)، کالج کینگ لندن (در رتبه­ ی 16) و دانشگاه ادینبورگ (در رتبه­ی 23).

آلمان با داشتن 31 دانشگاه در بین 500 دانشگاه انتخاب خوبی برای دانشگاه پزشکی است. دانشگاه هایدلبرگ از این کشور در رده­ ی 42 قرار دارد. ایتالیا با داشتن 26 دانشگاه در رتبه­ ی بعدی کشورهای اروپایی قرار دارد. دانشگاه میلان و دانشگاه بولونیا در بین 100 دانشگاه معتبر قرار گرفته اند.

فرانسه 17 دانشگاه در رتبه بندی امسال دارد از جمله دانشگاه پیر و ماری کوری (UPMC) که در بین 100 دانشگاه معتبر قرار گرفته است. اسپانیا 13 نماینده در رنکینگ 500 دانشگاه معتبر دارد از جمله دانشگاه بارسلونا که رده­ ی 51-100 را به خود اختصاص داده است.

هلند و بلژیک هر کدام 8 دانشگاه در رنکینگ دارند که دانشگاه آمستردام هلند در رتبه­ی 36 قرار دارد و دانشگاه لوون و دانشگاه کاتولیک لوون بلژیک در رده­ ی 51-100 قرار گرفته اند.

در بین کشورهای اسکاندیناوی، سوئد 7 دانشگاه در رنکینگ دارد که موسسه کارولینسکا در رتبه­ ی 6ام، 10 دانشگاه معتبر قرار دارد و دو دانشگاه دیگر از این کشور در بین 100 دانشگاه برتر قرار گرفته اند. فنلاند و دانمارک هر کدام 5 و نروژ 4 دانشگاه در این رنکینگ دارند که در بین این دانشگاه­ها، دانشگاه فنلاند هلسینکی 51-100، دانشگاه دانمارک کپنهاگ در رده­ ی37 و دانشگاه نروژ اسلو در رده­ ی 100-150 قرار دارند.

از بین دیگر کشورهای اروپایی ایرلند 6 دانشگاه از جمله دانشگاه ملی ایرلند با رتبه­ی 200 دارد. کشور سوئیس 6 دانشگاه دارد که نیمی از آنها در بین 100 دانشگاه معتبر قرار گرفته اند. سهم کشور پرتغال در این رتبه بندی  5 دانشگاه است که دانشگاه لیسبون با ارتقا از رتبه 301-400 به رتبه­ 251-300 رسیده است.

یونان و مجارستان هر کدام 4 دانشگاه و جمهوری چک 3 دانشگاه  در این رتبه بندی دارد.

اتریش و روسیه هر کدام 2 دانشگاه در این رتبه بندی دارند که دانشگاه علوم پزشکی وین در بین 100 دانشگاه معتبر قرار دارد. در نهایت استونی، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، لهستان و کرواسی هر کدام یک نماینده در رتبه بندی دانشکده­ های پزشکی دنیا دارند.

دانشگاه های برتر پزشکی در آسیا

کشورهای آسیایی 104 دانشگاه در بین 500 دانشگاه معتبر دنیا دارند که 31 از آنها در ژاپن و 21 در کره­ی جنوبی قرار دارند. دانشگاه توکیو در رده ی 26ام ودانشگاه­ها کیوتو و اوزاکا در رده­ ی 51-100 قرار دارند. دانشگاه ملی سئول با رتبه­ ی 40 بالاترین رتبه در بین دانشگاه­های کره­ی جنوبی را دارد.

چین 21 دانشگاه در این رنکینگ دارد که از بین آنها دانشگاه­های پکن و شانگهای جیائو تانگ رتبه­ی 51-100 را دارند. سهم کشور تایوان در این رنکینگ 10 دانشگاه است که دانشگاه ملی تایوان (NTU) در رتبه­ی 46ام جای گرفته است.

دانشگاه مالایا با رتبه­ی 101-150 بالاترین رتبه از بین 6 دانشگاه قرار گرفته در رنکینگ مالزی را دارد. همچنین دانشگاه ماهیدول تایلند با همین رتبه معتبرترین دانشگاه از بین 5 دانشگاه قرار گرفته در رنکینگ تایلند است.

هنگ کنگ 3 دانشگاه در این رنکینگ دارد که دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه چینی هنگ کنگ به ترتیب با رتبه­ های 34 و 47 در بین 50 دانشگاه معتبر دنیا قرار گرفته اند.

هند برای اولین بار با 2 دانشگاه در این رنکینگ قرار گرفته است. اندونزی دو دانشگاه در این رنکینگ دارد که دانشگاه ملی اندونزی در دره­ی 301-350 قرار گرفته است. همچنین سنگاپور، پاکستان و فیلیپین هر کدام یک سهم در این رنکینگ دارند و دانشگاه سنگاپور (NUS) در رتبه­ی 29ام این رنکینگ قرار دارد.

دانشکده های برتر پزشکی در آمریکای لاتین

از 34 دانشگاهی که از آمریکای لاتین در این رنکینگ هستند، 16 تای آن در برزیل قرار دارند و معتبرترین دانشگاه آن دانشگاه سائو پائولو است که در رتبه­ی 51-100 قرار دارد.

شیلی و کلمبیا هر کدام 5 دانشگاه در این رنکینگ دارند که دانشگاه اسقفی کاتولیک شیلی معتبرترین دانشگاه این کشور است و در رتبه ی 101-150 قرار دارد. مکزیک 3 دانشگاه در این رنکینگ دارد که معتبرترین دانشگاه آن دانشگاه ملی مکزیک(UNAM) است که در رتبه­ ی 151-200 قرار دارد. آرژانتین 2 دانشگاه در این رنکینگ دارد و دانشگاه  بوئنوس آیرس ان در رتبه­ 151-200 قرار دارد.

ونزوئلا و اروگوئه که تازه وارد این رنکینگ شده اند و کشور پرو هرکدام یک دانشگاه در این رنکینگ دارند.

دانشکده های برتر پزشکی در استرالیا و نیوزلند

استرالیا 20 دانشگاه در رنکینگ امسال دارد که 5 دانشگاه زیر جز 50 دانشگاه معتبر دنیا هستند. دانشگاه سیدنی 15 ام، دانشگاه ملبورن19 ام، دانشگاه موناش 29 ام، دانشگاه کوئینزلند 42ام و دانشگاه نیو سات ولز 50 ام.از کشور نیوزلند 2 دانشگاه اوکلند و دانشگاه اوتاگو در این رنکینگ حضور دارند که هر دو در رتبه­ ی 51-100 هستند.

دانشگاه های برتر پزشکی در آفریقا و خاورمیانه

آفریقای شمالی 5 دانشگاه در این رنکینگ دارد که در صدر آنها دانشگاه کیپ تاون با رتبه­ 51-100 است. مصر در این رنکینگ 3 دانشگاه دارد که دانشگاه قاهره در دره­ی 251-300 جای گرفته است. نیجریه و اوگاندا هر کدام یک دانشگاه در این رتبه­بندی دارند که دانشگاه ماکرره اوگاندا در رده­ی 351-400 است.

 

سهم خاورمیانه 21 دانشگاه است که ایران بالاترین تعداد آن یعنی 6 دانشگاه دارد و معتبرترین آن دانشگاه تهران است با رتبه­ ی 251-300. اسرائیل 5 دانشگاه در این رنکینگ دارد که دو دانشگاه عبری اورشلیم و دانشگاه تل آویو جز 200 دانشگاه معتبر هستند. ترکیه 4 دانشگاه، عربستان 3 و کشورهای امارات،لبنان و اردن هر کدام 1 دانشگاه در این رنکینگ دارند.

منبع: سایت visamondial


برترین سایت های خبری دنیا

بودجه سالیانه بی‌بی‌سی بالغ بر 4 میلیارد و 300 میلیون پوند است. بودجه تمامی بخش‌ها (غیر از بخش جهانی بی‌بی‌سی) از هزینه ماهیانه‌ای که هر یک از خانواده‌های صاحب تلویزیون در بریتانیا باید بپردازند، تامین می‌شود. این هزینه در حال حاضر برای تلویزیون‌های رنگی یازده پوند در ماه است. بودجه بخش جهانی نیز توسط وزارت امور خارجه بریتانیا پرداخت می‌شود. «هر ملت باید با صلح و آرامش با ملتی دیگر صحبت کند» شعار این سایت خبری است.


تازه: گروه تولید. اهمیت و جایگاه رسانه ها، بخصوص سایت های خبری در جهان امروز بر هیچکس پوشیده نیست. رسانه ها چنان در تار و پود زندگی بشر رخنه کرده اند که زندگی بشر امروزی به نوعی کاملاً به آن وابسته شده است. بسیاری از مردم بوسیله رسانه ها به اطراف و اکناف خود ارتباط برقرار کده و به زندگی خویش معنی می دهند. اما در این میان سایت های خبری تلویزیونی در جهان  امروز جهان ذهنی و غیر واقعی ای را به دنیا مخابره می کند. آن ها دیگر به وسایل انتقال واقعیت فکر نمی کنند بلکه به نوعی خود سازنده ی واقعیت ها و دگرگون کننده محیط هستند. گروه تولید تازه در این گزارش کوشیده است به معرفی برخی از مهمترین شبکه های خبری دنیا بپردازد.


CNN:

شبکه آمریکاییCNN (Cable News Network) شبکه تلویزیونی متعلق به شرکت رادیو و تلویزیون ترنر از زیرمجموعه‌های گروه «تایم وارنر»- به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های رسانه ای دنیا در نیویورک- است که در 1 ژوئن 1980 آغاز به کار کرد. سی‌ان‌ان در سال 1985 تبدیل به نخستین شبکه پخش 24 ساعته برنامه‌های خبری در اروپا شد. همچنین در سال 1982، سی‌ان‌ان برای اولین بار اقدام به راه‌اندازی یک شبکه خبری باعنوان (Headline News) کرد که در این شبکه مهم‌ترین اخبار داخلی آمریکا و بین‌المللی به صورت برنامه نیم‌ساعته پخش می‌گردد. "The Worldwide Leader in News"(رهبر جهانی اخبار) شعار این شبکه خبری است. از معروفترین برنامه های این شبکه می توان به برنامه (Fareed Zakaria GPS) اشاره کرد که هر یکشنبه شب پخش می شود.

 

BBC:

شبکه بی‌بی‌سی(British Broadcasting Corporation) به معنی بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا از قدیمی‌ترین و بزرگترین شرکت های پخش خبر در سرتاسر جهان است. فعالیت اصلی این شبکه خبری، تولید برنامه و سرویس‌های خبری است. بی‌بی‌سی در 18 اکتبر سال 1922 با نام «شرکت سخن‌پراکنی بریتانیا با مسئولیت محدود» بنیان گذاشته شد. در 1927 تحت عنوان «بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا» با دریافت پروانه سلطنتی تبدیل به یک شرکت دولتی شد. بودجه سالیانه بی‌بی‌سی بالغ بر 4 میلیارد و 300 میلیون پوند است. بودجه تمامی بخش‌ها (غیر از بخش جهانی بی‌بی‌سی) از هزینه ماهیانه‌ای که هر یک از خانواده‌های صاحب تلویزیون در بریتانیا باید بپردازند، تامین می‌شود. این هزینه در حال حاضر برای تلویزیون‌های رنگی یازده پوند در ماه است. بودجه بخش جهانی نیز توسط وزارت امور خارجه بریتانیا پرداخت می‌شود. «هر ملت باید با صلح و آرامش با ملتی دیگر صحبت کند» شعار این شبکه خبری است.

 

France24:

فرانس24 نام شبکه‌ای خبری متعلق به دولت فرانسه است است که به سه زبان فرانسه، انگلیسی و عربی، اخبار پخش می کند. هدف از راه اندازی این شبکه که از بودجه عمومی دولت فرانسه تغذیه می‌شود، ورود به عرصه‌ای است که در آن مدتهاست آمریکا (سی ان ان) و بریتانیا (بی بی سی)و به تازگی الجزیره در دنیای عرب بر آن حاکمند. ایده اولیه تاسیس این شبکه در دوران حمله آمریکا به عراق شکل گرفت که فرانسه احساس می‌کرد به رغم مخالفتش با جنگ، صدا و دیدگاه‌هایش در دنیا شنیده نمی‌شود. دولت فرانسه در نظر دارد تا نهایتا با توسعه زبانهای مختلف در شبکه فرانس 24 با دیگر شبکه‌های جهانی پیشرو در عرصه خبر به رقابت بپردازد.هم اکنون این شبکه به صورت 24 ساعته به زبانهای فرانسوی و انگلیسی و به صورت 10 ساعته به زبان عربی برنامه پخش می کند.

 

Fox news:

فاکس نیوز یک شبکه خبری آمریکایی است که در 7 اکتبر 1996 با شعار «ما گزارش می کنیم شما انتخاب می کنید» به وجود آمد. این شبکه خبری زیر مجموعه شبکه رسانه‌ای فاکس و جز گروه(Fox Entertainment Group) متعلق به «ربرت مرداک»، غول رسانه ای جهان است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسانه این شبکه خبری مروج افکار محافظه کاران در ایالات متحده است.

 

Press TV:

پرس تی‌وی شبکه تلویزیونی وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و اولین شبکه خبری تلویزیونی انگلیسی‌زبان ایرانی است. این شبکه خبری در تیر ماه 1386 با شعار «خبر از نگاه جدید» و با هدف شکستن سلطه رسانه‌های گروهی غربی و به وجود آوردن پلی میان فرهنگ‌های مختلف، با بودجه ای نزدیک به 25میلیون دلاردر تهران آغاز بکار کرد. پیش از آغاز به کار شبکه پرس تی‌وی حدود 3 میلیون بازدید از وب‌گاه این رسانه از ایالات متحده صورت گرفت و روزنامه گاردین، این شبکه ایرانی را چالشی برای بی‌بی‌سی و پادزهری در برابر شبکه خبری فاکس نیوز توصیف کرد. این شبکه خبرنگاران مقیم بسیاری در نقاط استراتژیک و مهم جهان مستقر کرده‌است. پرس تی‌وی دارای400? کارمند در داخل ایران و26 ?خبرنگار محلی در شهرهای مهم جهان از جمله اورشلیم، نیویورک و واشنگتن است. از شاخص‌ترین چهره های این شبکه می توان به ایوان ریدلی گزارشگر سابق ساندی اکسپرس است که در سال 2001 میلادی به اسلام گروید، اشاره کرد. ریدلی مجری برنامه هفتگی سیاسی زنده به نام دستور کار (Agenda) است.

 

Euronews:

یورونیوز نام یک شبکه خبری 24 ساعته اروپایی است که زیر نظر کمیسیون ارتباطات اتحادیه اروپا وابسته به اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند. این شبکه در 1 ژانویه 1993 میلادی راه‌اندازی شد و در آخرین برآورد شرکت (SOCEMIE)مرکب از شبکه‌های دولتی نوزده کشور اروپایی که اداره‌کننده یورونیوز محسوب می‌شوند، با پوشش خبری در 200 میلیون خانه در 121 کشور جهان، پربیننده‌ترین شبکه خبری اروپایی در جهان است. یورونیوز همچنین با قابل دسترسی بودن برای بیش از 167 میلیون خانواده اروپایی پربیننده‌ترین شبکه خبری در اروپاست. ویژگی منحصر به فرد برنامه‌های یورونیوز این است که تماما به صورت اخبار تصویری می باشند و بینندگان چهره هیچ‌یک از مجریان را نمی بینند. این شبکه هم اکنون به ده زبان شامل انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیولی، پرتغالی، روسی، ترکی استانبولی، عربی و فارسی برنامه پخش می کند.

 

Deutsche Welle:

دویچه وله (صدای آلمان) یک شبکه بین‌المللی آلمانی است که به پخش برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی می‌پردازد. این شبکه به غیر از زبان آلمانی به 30 زبان دیگر برنامه‌هایی اجرا می‌کند. پخش سراسری دویچه وله رسماً از سال 1953 آغاز شده‌است. تا سال 2003 پایگاه آن در کلن قرار داشت که به ساختمان جدید آن در بن منتقل شد. بخش فارسی دویچه وله که هم شامل برنامه رادیویی می‌شود و هم شامل وبگاه از سال 2003 تا کنون با مسوولیت دکتر جمشید فاروقی و به‌کارگیری نزدیک به سی همکار ثابت و آزاد اداره می‌شود.


الجزیره:

الجزیره نام شبکه تلویزیونی خبری ماهواره‌ای است که مرکز آن در شهر دوحه در کشور قطر قرار دارد. این سایت با پخش فیلمهای سخنرانی اسامه بن‌لادن، پس از واقعه تروریستی یازده سپتامبر برای اولین بار در غرب به شهرت رسید. شبکه الجزیره از سال 2006میلادی پخش برنامه‌های خود به زبان انگلیسی را آغاز کرد. الجزیره کانال های متعدد خاص تلویزیونی را علاوه بر کانال اخبار بکار گرفته‌است. این کانالها شامل، یک کانال زبان انگلیسی، کانال مستند الجزیره، کانال ورزشی الجزیره، یک کانال عمومی ورزشی به زبان عربی، پخش زنده الجزیره، که همایش‌ها را در زمان واقعی خود بدون هیچگونه ویرایش یا اعمال نظر پخش می‌کند، و نیز یک کانال تلویزیونی برای کودکان می‌باشد. الجزیره کار خود را با دریافت سرمایه‌ای به مبلغ 150 میلیون دلار آمریکا امیر قطر(شیخ حمد بن ثامر آل ثانی) آغاز نمود. هدفش آن بود که از طریق پخش آگهی تا سال 2001 به خودکفایی برسد، اما زمانی که در رسیدن به آن ناکام گردید، امیر قطر با ادامه اعطای یارانه بر مبنای سالانه 30 میلیون دلار آمریکا، در سال 2004 موافقت نمود. در ژولای، 2005، الجزیره بطور رسمی برنامه‌های خود را برای تأسیس یک سرویس ماهواره‌ای جدید به زمان انگلیسی تحت عنوان الجزیره بین‌المللی، اعلام نمود. الجزیره درتلاشی جهت اقدامی بلند مدت در نظر دارد اخباری را درباره جهان عرب، به خصوص اسرائیل، از چشم انداز خاورمیانه‌ای آن تهیه نماید.

منبع: سایت فردانیوز


اپلیکیشن موبایل چیست

اپلیکیشن چیست؟

در مورد اینکه اپلیکیشن (application) چیست و یا اینکه معنی اپلیکیشن چه می باشد باید بگوییم که در وقع اکثر نرم‌افزارهایی که ما به طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم شامل این تعریف می‌شوند و فقط نرم‌افزارهای سیستم مانند سیستم عامل و یا زبان‌های برنامه نویسی جزء اپلیکیشن‌ها محسوب نمی‌شوند.

apllication

ممکن است شما برای انجام یک عمل خاص بر روی سیستم نیاز به یک نرم افزار برای اینکار داشته باشید. مثلا شما ممکن است بخواهید بر روی یک عکس ویرایش خاصی را انجام دهید. برای این کار باید از اپلیکیشن فتوشاپ استفاده نمائید. و یا ممکن است برای مرور صفحات اینترنتی نیاز به یک اپلیکیشن مرورگر داشته باشید. برای اینکار می توانید از اپلیکیشن کروم یا اپلیکیشن فایرفاکس استفاده نمائید. در صورتی که بخواهید به تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی بپردازید می توانید از اپلیکیشن kmplayer استفاده کنید. همچنین برای تایپ متون و امور اداری می توانید از اپلیکیشن office استفاده نمائید.

نرم افزارها و اپلیکیشن های دیگری نیز وجود دارند که بسته به نیاز کاربران تهیه شده اند و می توانند پاسخگوی هر نیازی باشند. منتهی با توجه به اینکه ممکن است این اپلیکیشن ها برای سیستم عامل های متفاوتی ارائه شوند توسعه دهندگان نرم افزار سعی میکنند تا حد امکان یک اپلیکیشن را برای سیستم عامل ها و دستگاه های دیجیتال مختلف ارائه نمایند. برای برای مثال یک اپلیکیشن مرورگر اینترنت ممکن است هم برای دستگاه های PC ارائه شود، هم برای استفاده در تبلت این اپلیکیشن ارائه گردد و هم ممکن است طراحی اپلیکیشن موبایل صورت پذیرد. برای مثال اپلیکیشن کروم که یک اپلیکیشن مرور اینترنت می باشد هم بر روی PC موجود می باشد، هم برای استفاده بر روی تبلت این اپلیکیشن پیاده سازی شده است و هم می توانید از این اپلیکیشن بر روی موبایل استفاده کنید.

اپلیکیشن موبایل چیست؟

تبلت ها و موبایل های هوشمند (smart) هم مانند هر کامپیوتری دارای نرم افزارها و برنامه های کاربردی متنوع و مختلف هستند. در بازار نرم افزارهای موبایل و گوشی همراه، واژه ”اپلیکیشن” یا به طور مختصر App بیشتر از واژه نرم افزار جا افتاده است و این اصطلاح همان معنای نرم افزار کاربردی را می دهد که همان اپلیکیشن موبایل یا نرم افزار موبایل به آن گفته می شود.

اپلیکیشن موبایل چیست؟

اپلیکیشن‌ موبایل عبارت‌است از از نرم افزارهایی که ارتباط مستقیم با پردازنده‎های سیستم عامل گوشی همراه دارند و مستقیماً درخواست‎های کاربران را انجام می‌دهند. اپلیکیشن ها در موبایل به صورت مستقیم دستوری را انجام می‌دهند که کاملاً برای کاربران ملموس و قابل رؤیت است. اگر بخواهیم در مورد اپلیکیشن موبایل مثالی را بزنیم باید بگوئیم به کلیه نرم افزارهای گوشی که کاربر توسط آنها به اجرای فرمانی در گوشی می پردازد اپلیکیشن نام دارد. برای مثال شما ممکن است برای فعالیت های مالی بسته به حساب بانکی خود ممکن است از اپلیکیشن موبایل بانک ملت، اپلیکیشن موبایل بانک پاسارگاد، اپلیکیشن موبایل بانک ملی، اپلیکیشن موبایل بانک سامان، اپلیکیشن موبایل بانک اقتصاد نوین، اپلیکیشن موبایل بانک سپه، اپلیکیشن موبایل بانک آینده و یا غیره استفاده نمائید. و یا ممکن است شما در طول روز به استفاده از ابزارهای دیگری در گوشی همراه خود بپردازید. برای مثال ممکن است برای دنبال کردن رویدادهای ورزشی از اپلیکیشن موبایل شبکه سه استفاده کنید و یا برای دنبال کردن برنامه های تلویزیونی ممکن است از اپلیکیشن اندروید پخش زنده استفاده نمائید. همچنین برخی کاربران که از طریق فروشگاه اینترنتی به خرید میپردازند ممکن است از اپلیکیشن سایت های مانند اپلیکیشن موبایل دیجی کالا و یا اپلیکیشن موبایل بامیلو استفاده نمایند. همچنین برای مثال ممکن است اپلیکیشن بازی خاصی هم برای PC ارائه شود و هم به صورت اپلیکیشن موبایل ارائه گردد که در این صورت توسعه دهنده نرم افزار سعی میکند این بازی را بر پایه دستگاه های دیجیتال تولید نماید. برای مثال اپلیکیشن م وبایل clash of clans از مواردی است که برای انجام بازی برنامه نویسی شده است. یا بازی angry birds یکی دیگر از موارد اپلیکیشن موبایل می باشد. تمامی این ابزارها که در دسترس شما قرار گرفته اند اپلیکیشن موبایل نام دارند که ممکن است براساس نوع سیستم عامل یک گوشی همراه، برای اجرا نیازمند بستر و سیستم عامل مورد نیاز خود باشند مربوط به خود باشند. یک اپلیکیشن موبایل ممکن است بر پایه سیستم عامل اندروید باشد که به در این حالت به این نرم افزار اصطلاحاً اپلیکیشن اندروید می گویند. یا ممکن است سیستم عالی که این نرم افزار را مدیریت میکند برپایه IOS باشد که در این حالت به آن اپلیکیشن IOS یا اپلیکیشن اپل می گویند. برای دیگر سیستم عامل ها همانند ویندوز فون، بلک بری، جاوا، سیمبین و غیره نیز اپلیکیشن هایی بسته به نوع بستر سیستم عامل طراحی شده است. توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل، همانطور که سعی کرده اند براساس دستگاه های مختلف ورژن های متفاوتی از نرم افزار را ارائه دهند، برای سیستم عامل های مختلفی که ممکن است بر روی موبایل به کار رود نیز سعی میکنند به ساخت و طراحی ورژن های مختلفی از یک اپلیکیشن موبایل بپردازند.

معرفی سیستم عامل اندروید:

در ماه ژوئیه سال 2005 گوگل شرکت اندروید در پالو آلتوی کالیفرنیا را خرید. شرکت کوچک اندروید که توسط اندی روبین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت پایه‌گذاری شده بود، در زمینه تولید اپلیکیشن و برنامه‌های کاربردی برای موبایل فعالیت می‌کرد. اندی روبین مدیر ارشد اجرایی این شرکت پس از پیوستن اندروید به گوگل به سمت قائم‌مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب شد.

سیستم عامل اندروید

در واقع می‌توان روبین را پایه‌گذار اندروید دانست. چرا که وی علاوه بر اینکه ایده تولید اندروید را در شرکت کوچک خود پرورش داد، در سمت مدیر این پروژه در شرکت گوگل توانست ایده خود را پیاده‌سازی کند و سیستم عامل اندروید را با نام شرکت کوچک پیشین خود روانه بازار نماید.

تیم اندروید به رهبری روبین فعالیت خود را برای تولید پلتفرم موبایل مبتنی بر کرنل لینوکس آغاز کردند. درز اخباری از فعالیت‌های این تیم به خارج از گوگل، سبب بروز شایعاتی مبنی بر تمایل گوگل به تولید تلفن همراه در اواخر سال 2006 گردید. این شایعات زمانی بیشتر قوت گرفت که در سپتامبر 2007 نشریه اینفورمیشن و یک در گزارشی خبر از ثبت چندین حق امتیاز و اختراع در حوزه تلفن همراه توسط گوگل داد.

این سیستم عامل بر اساس هسته سیستم عامل لینوکس توسعه یافته است. در واقع مدیریت و بهینه سازی حافظه، ارتباط با سخت افزار و سرویس های سیستم، امنیت، مدیریت پردازش ها و مدیریت منابع دستگاه موبایل را هسته لینوکس انجام می دهد و اندروید فقط لایه ایست که ارتباط میان کاربر و سیستم عامل را برقرار می کند. این لایه نرم افزاری بوسیله جاوا پیاده سازی شده است و به همین علت قادر به اجرای کدهای Native نخواهد بود. اندروید همانند لینوکس اوپن سورس خواهد بود و توسعه دهندگان بیشماری بر روی آن کار می کنند.

Android به زبان ساده سیستم عاملی است برای دستگاه های موبایل و گوشی های هوشمند که توسط بیش از 30 کمپانی معروف پشتیبانی می شود. اندروید اوپن سورس است و توسعه دهندگان می توانند با استفاده از Android SDK انواع اپلیکیشن اندروید را برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع اندروید بستری را فراهم می کند تا برنامه نویسان اپلیکیشن اندروید بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند استفاده کند. اندروید به معنای واقعی “ باز” (Open) است، یعنی برنامه نویس می تواند از تمام قدرت یک تلفن همراه استفاده کند. اندروید امکان استفاده از توابع داخلی گوشی موبایل همچون شماره گیری، فرستادن SMS یا استفاده از دوربین گوشی را به برنامه نویسان می دهد تا بتوانند اپلیکیشن اندروید قدرتمند و کاربردی برای کاربران بسازند.

اپلیکیشن اندروید چیست؟

اپلیکیشن اندروید یا همان نرم افزار موبایل اندروید ابزاری است که توسط آن کاربر می تواند فعالیت های مورد نیاز خود را بسته به کاربری این اپلیکیشن انجام دهد.

منبع: سایت فراتک


معرفی زبان های طراحی سایت

توسعه وب سایت دارای دو رویکرد کلی تحت عناوین طراحی سایت و برنامه نویسی وب است که هریک دارای زبان های متعددی برای ساخت یک وب می باشد 
اغلب طراحان صفحات اینترنتی بر روی برنامه نویسی سمت کاربر تمرکز دارند:
Html: این زبان در سال 1989 توسط تیم برنزلی خالق وب برای انتشار داده ها معرفی شد.ساختار و پیکره بندی یک صفحه اینترنتی برپایه عناصر html است که این عناصر در نزد توسعه دهندگان وب همان تگ ها هستند شکل کلی یک تگ html بدین گونه است. کلیه اطلاعاتی که قرار است برای کاربر نمایش داده شود باید در بین این تگ ها قرار گیرد.در واقع می توان گفت html یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه زبانی برای نشانه گذاری عناصر صفحات است.در حال حاضر آخرین نسخه این زبان نسل پنجم آن است که در سال 2008 معرفی شد ولی هنوز به تایید کنسرسیوم جهانی وب نرسیده و توسعه آن هم هنوز نهایی نشده است.
بسیاری از کارشناسان وب معتقدند کدنویسی درhtml5 شکل جدیدتری از خود را نمایان خواهد کرد به گونه ای که تمام عناصر صفحه ها معنا دارتر شده و رفته رفته  تبدیل  به زبانی برای تولید اپلیکشین ها خواهد شد.اهمیت دستیابی به html5 آن قدر زیاد بود که استیو جابز رئیس شرکت اپل در سال 2010 طی نامه ای سرگشاده خبر از ظهور  html5 و نابودی فلش داد.

زبان های برنامه نویسی


Css : شیوه نامه آبشاری توسط تیمی از کنسرسیوم جهانی وب با رهبری دوتن از افراد با نام های برت باس و هیکن لای آغاز به کار کرد به طوریکه اولین نسخه ان در سال 1960 منتشر شد و قادر بود تغییراتی رابرروی فونت های صفحات و رنگ آن ها و همچنین رنگ پس زمینه ایجاد کند در واقع باید گفت این شیوه نامه آبشاری که درسال 1980باهدف منسجم کردن اطلاعات اسناد وب توسعه داده شد . زبانی برای شکل دادن و آرایش عناصر مختلف صفحات وب است.
سپس نسخه دوم cssدر سال 1998 منتشر شد و درحال حاضر آخرین نسخه آن همچنان درحال توسعه است.htmlوcss را می توان دو یار جدانشدنی ازهم نامید زیرا مکمل یکدیگر هستند به طور معمول هر وب سایتی حداقل دارای یک فایل شیوه نامه استایل است .
Javascript : زبان جاوا اسکریپت توسط برند ایچ در پروژه مرورگر نت اسکیپ توسعه پیدا کرد و برای اولین بار در نسخه بتای نت اسکیپ 2 عرضه شد. زبان جاوا اسکریپ در ابتدا تحت عنوان لایو اسکریپ معرفی شد و بعدها به جاوا اسکریپ تغییر نام یافت.پویایی صفحات یا به نوعی رویدادهایی  که در صفحات بوجود می آیند برپایه این زبان است. جاوااسکریپت از خانواده زبان های اسکریپتی است و قادر است در بین عناصر صفحه قرار بگیرد و عناصر مورد نظر را تحت کنترل خود در آورد تمام مرورگرها وب امکان فعال و غیر فعال کردن زبان جاوا اسکریپ ایجاد شود در اغلب وبگاه ها برای اعتبار سنجی اولیه فرم ها ازاین زبان کمک می گیرند.
Jquery: فریمورک جی کوئری یکی از فریم ورک های محبوب پرطرفدار و کم حجم جاوا اسکریپ در مرورگر فایرفاکس است که درسال 2006 این زبان را معرفی کرد.
زبان جی کوئری کاملا رایگان است و تحت دو پروانه gpl و mtl توسعه می یابد جی کوئری برای کنترل عناصر صفحات وب دارای توابع بسیار زیاد و همچنین پلاگین های متعدد و پرکاربرد است .

کد های برنامه نویسی سایت


برنامه نویسی سمت سرور

پیش از بحث درباره برنامه نویسی سمت سرور ابتدا باید با سه مفاهیم زیر آشنا شویم :
هاست : به فضایی اطلاق می شود که تمام فایل های وبگاه ما بر روی آن قرار دارد.
سرور: کامپیوتری است که کاربران در صورت اتصال به اینترنت می توانند به اطلاعات روی آن دسترسی پیدا کنند.
وب سرور: یک نرم افزار کامپیوتری است که درخواست های کاربران را از طریق پروتکل هایی نظیر http را که بوسیله مرورگر ارسال می شود را دریافت می کند صفحه درخواستی را یافت می کند و در نهایت صفحه وب یافته شده را ازطریق شبکه به مرورگر درخواست کننده می فرستد.
اغلب صفحات اینترنتی در دوران کودکی وب به شکل استاتیک بودند و برای تغییری کوچک در آنها نیاز به مشقت فراوانی بود رفته رفته با حضور وب 2 و گسترده شدن جامعه کاربران محتوا در وب صفحات اینترنتی بیش از پیش احتیاج به پویایی داشت و دیگر آن شیوه های سنتی پاسخ گوی نیازهای گردانندگان وبگاه نبود.
اگر بخواهیم با بیانی ساده کارکرد زبان های سمت سرور را تشریح کنیم باید بگوییم وبگاه هایی که صفحاتی پویا دارند و دائما در حال تغییر و تولید محتوا در صفحات هستند نیاز دارند این درخواست های خود را در قالب یک زبان به سرور انتقال دهند به کمک این زبان ها سیستم های مدیریت محتوا به عنوان یک نرم افزار تحت وب تولید می شوند تا بتوانند این درخواست ها را برای گردانندگان وبگاه ها مدیریت کنند.

برنامه نویسی وب سایت


برنامه نویسی سمت سرور:
Asp.net:این کلمه مخفف active sever page یا صفحات فعال تحت سرور است که نسخه اولیه این زبان تحت فریم ورک دات نت در سال 2002 توسط کمپانی  مایکرو سافت برای تولید صفحات پویا معرفی شد و در حال حاضر به یکی از پرقدرترین زبان ها برای تولید اپلیکشین های وب مبدل شده است. اپلیکیشن های نوشته شده  بااین زبان در سرور های ویندوز قابل اجرا است و معمولا بانک اطلاعاتی آنها همان sql server معروف است. آخرین نگارش asp.net نسخه چهارم این زبان است که در آن توجه زیادی برروی معماری سه لایه یاmvc داشته است.
Php:واژه php برگرفته ازhypertext preprocessor می باشد که یک زبان منبع باز و قابل توسعه می باشد و درسال 1994 بوسیله راموس لردوف کانادایی به وجود آمد . برنامه های نوشته شده بااین اسکریپتی تحت لینوکس اجرا می شود ناگفته نماند که برنامه های نوشته شده بااین زبان قابلیت اجرا تحت ویندوز را هم دارا هستند نام بانک اطلاعاتی این زبان mysql است و آخرین نگارش این زبان نسخه پنجم آن است که نسبت به نسخه های پیشین خود توجه بیشتری روی معماری سه لایه داشته است.
Ruby:طراحی و توسعه زبان رابی به اواسط دهه 1990 بازمی گردد. منتشر کننده این زبان فردی به نام یوکیهیرو ماتز ماتسوموتو بود . نسخه های متعددی ازاین زبان طی سال های متوالی توسعه یافت و نسخه پایدار آن در سال 2006 منتشر شد از محبوب ترین فریم ورک هایی که درچندسال اخیر برپایه این زبان توسعه یافته می توان ruby on rails را نام برد که باشعار کشف بن بست شکنانه برای کاهش موانع ورود به برنامه نویسی شهرت دارد . الگوی طراحی برنامه های این فریم وروک برپایه mvcاست.
Java: درابتدا باید توجه داشت که زبان جاوا و جاوا اسکریپ دو زبان کاملا مجزا ازهم هستند جاوا یکی از محبوب ترین زبان ها تا سال 2012بود . این زبان تحت لیسانس شرکت سان درسال 1995 خلق شد جاوا قابلیت پیاده سازی برروی تمام پلتفرم های استاندارد را دارد.
تکنولوژی جاوا را می توان به سه گروه تقسیم کرد:
جاوا برای موبایل اپلیکیشن ها: این تکنولوژی بیشتر بانام j2me یا java 2mobility شناخته شده است و بیشتر برای مقابله با محدودیت های ساخت برنامه های کاربردی در دستگاه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین دارای کتابخانه های بسیاری برای توسعه اپلیکیشن است مانند اپلیکیشن های تفلن همراه.
نگارش استاندارد جاوا : عنوانی که برای این تکنولوژی رواج یافته j2se است و مخفف عبارت java2platform standard edition می باشد به کمک این تکنولوژی  در توسعه برنامه های بسیار بزرگ و سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد برنامه نویسان این نسخه از جاوا قادر خواهند بود برنامه های عظیمی برای شبکه ها و حتی سرور ها تولید کنند.

زبان متداول برنامه نویسی

دو زبان متداول برنامه نویسی سایت :

مقایسه و انتخاب دو زبان و تکنولوژی خاص یعنی PHP و ASP.NET  بین کاربران توسعه دهنده نرم افزار بسیار شایع است و با طی شدن زمان تقریبا هر گروه بیشتر براساس سیاست شرکت هایی که در آن کار میکنند یکی از این تکنولوژی ها را به عنوان ابزار اصلی توسعه نرم افزار و سایتها انتخاب کرده است.
زبان PHP با هدف نوشتن اسکریپتهای وب نوشته شد. در واقع هدف از پیچیدگیهای Perl و نوشتن CGI با زبانهایی مثل C بود. این زبان بندرت پیشرفت کرد و بخصوص Open Source بودن آن باعث شد تسریع این حرکت شد. در مرحله اول تعداد دستورات و توابع این زبان گسترش پیدا کرد نیز براحتی کارهای نسبت پیچیده ای (مثل کار با سوکتها یا تصاویر) با توابع این زبان قابل اجراست.همچنین از لحاظ معماری این زبان با پشتیبانی از شی گرایی پیشرفت مهم دیگری داشته است. پی اچ پی به طور کلی یکی از زبان های معمول برای نوشتن اسکریپت های اجرایی در محیط یونیکس ، لینوکس (هرچند که در ویندوز نیز به خوبی اجرا می شود) و کار با نرم افزار مدیریت بانک اطلاعات MySQL است. ASP.NET  نیز نسل جدیدی از ASP کلاسیک در بستر دات نت است و از این جهت پیشرفت بسیار زیادی نسبت به ASP کلاسیک شاهد هستیم.با ASP.NET و با وجود کتابخانه غنی توابع و کلاسهای دات نت تقریبا هر کاری در وب امکان پذیر است. اگر چه مایکروسافت در معماری دات نت هدف اجرا در پلاتفرمها و سیستم عاملهای مختلف را مد نظر داشته است اما حداقل تاکنون میتوان دات نت را یک ابزار توسعه در سیستم عامل ویندوز دانست. البته پروژه هایی برای شبیه سازی و انتقال دات نت به محیط لینوکس نیز وجود دارد که مهمترین آنها پروژه Mono است که پیشرفت قابل توجهی داشته است.انتظار می رود در آینده نزدیک ASP.NET در هر سیستم عامل و پلاتفرمی قابل اجرا باشد.

برنامه نویسی asp.net


پی اچ پی با هدف اولیه سادگی برای استفاده و یادگیری نوشته شده است و تاکنون نیز هدف را منظور کرده است بنابراین میتوان به سادگی گفت که یادگیری و استفاده از PHP ساده تر از ASP.NET حتی با وجود زبانی با سینتکس ساده VB.NET است.استفاده از ASP.NET نیازمند آشنایی با مفهوم اولیه شی گرایی و همچنین پیچیدگیهای خاص دات نت (مثل رویدادهای اجرای صفحات به جای اجرای خطی) است. در واقع یادگیری و استفاده از ASP کلاسیک ساده تر از ASP.NET و قابل قیاس با یادگیری PHP است.
 طراحان وب سایت به دلیل سادگی استفاده و یادگیری PHP آنرا فرا میگیرند و برنامه نویسان حرفه ای و مهندسان نرم افزار هم علاقه بیشتر به دات نت و JAVA دارند.همچنین یک نکته قابل توجه در PHP وجود هزاران خط کد و اسکریپت آماده به زبان PHP است که تقریبا در هر زمینه ای وجود دارند (از کارهای ساده با بانک اطلاعاتی تا کار با تصاویر،سوکتها، وب سرویسها، XML و ...)  البته کم کم در مورد دات نت نیز این قضیه در حال اتفاق است و سایتهایی که کدهای نمونه یا نرم افزارهای آماده با سورس ارائه میکنند در حال افزایش هستند.

منبع: سایت web24


جاذبه های طبیعی کویر استان قم

 جاذبه های طبیعی کویر استان قم 

گرچه طبیعت سبز ، کوه های بلند و قلل سفیدپوش ، سواحل نیلگون و... زیبا و تماشایی است ، اما در کویر نیز مناظر شگفت انگیز و دیدنی های بسیار وجود دارد که در هیچ جای دیگر نمی توان یافت. صحراهای پوشیده از نمک ، تپه های طلایی ، شن های روان ، کوه ها و تپه های خاکی و ... همه از چشم اندازهای بی نظیر کویری است . منطقه ی وسیع «دشت کویر» از بزرگ ترین و مهم ترین مناطق اکولوژیکی ایران ، از نظر تنوع گونه های حیوانی و گیاهی در جهان کم نظیر است . بخشی از این منطقه از سال 1343 به عنوان پارک ملی اعلام شد . پارک ملی کویر با بیش از 600 هزار هکتار مساحت ، در جنوب شرقی تهران واقع است و قسمتی از آن در استان قم قرار دارد . این پارک ملی نمونه ای تقریباً بکر از طبیعت است که به دلیل داشتن ذخایر با ارزش گیاهی و جانوری و ویژگی های استثنایی ، از میراث طبیعی و ملی کشور به شمار می آید .

 

 جاذبه های طبیعی کویر استان قم 

تپه های شن های روان با وزش باد ، همواره در حال تغییر شکل و جابه جایی است. انبوه این شن های روان طلایی همراه با بوته های پراکنده مناظر زیبا و دلفریبی را به وجود می آورد . نسیم صبحگاهی کویر، طلوع خورشید و در هنگام اوج اشعه سرخ فام نور خورشید ، و درعصر که با وزش نسیم ملایم دیگر گرما حس نمی شود و بالاخره آسمان کویر در شب که همه ستارگان با فاصله ای کم در آسمان شفاف گرد هم می آیند، همه و همه از دیدنی ها و مناظر طبیعی ای به شمار می روند که تنها در کویر می توان آنها را دید.

 

دریاچه نمک

 

 جاذبه های طبیعی کویر استان قم 

دریاچه نمک از دیگر جاذبه های طبیعی استان به شمار می رود . این دریاچه بخشی از کویر نمک است که در شرق قم واقع شده و فقط زمستان ها آب دارد. حضور ورقه های نمک و برداشت آن که از اوایل تابستان در منطقه جنوبی این دریاچه آغاز می شود، دیدنی است .

 

دریاچه حوض سلطان

 

 جاذبه های طبیعی کویر استان قم 

دریاچه حوض سلطان که با مساحتی حدود 330 کیلومتر مربع ، به " دریاچه ی قم " ، " دریاچه ی شاهی " و " دریاچه ی ساوه " نیز مشهور است ، در جهت غربی – شرقی در شمال غربی دریاچه نمک و شمال استان قم قراردارد . برخی با توجه به نام ساوه که به آن داده اند، آن دریاچه را به حوض سلطان منتسب کرده اند، از جمله " گوبینو" و " دیولافوآ " در سفرنامه های خود می نویسند احتمالاً این دریاچه ممکن است بخشی از دریای بزرگ ساوه بوده باشد که در روز تولد پیغمبر (ص) خشک شده و این نشانه ای از ظهور پیغمبر اسلام بوده است .

دریاچه حوض سلطان با مناظر گوناگون و دیدنی خاص خود در ساعات مختلف روز و در فصل های گوناگون ، زیبایی را به نمایش می گذارد. اما مردمان ساکن در روستاهای اطراف سودمندی های آن را نیز در نظر دارند و از آن در بهبود زندگی خود استفاده می نمایند.

در حقیقت دریاچه حوض سلطان شامل دوچاله ی جدا از هم به نام " حوض سلطان " و " حوض مره " است که مجموعه آن بیشتر به نام حوض سلطان معروف شده و کمتر از حوض مره یاد می شود.

آب هایی که به این دریاچه وارد می شود ، دایمی نیست و به علت عبور از طبقات نمکی ، بی نهایت شور است . هرگاه ورود آب افزایش یابد ، سطح دریاچه گسترش یافته و اراضی پست و شوره زار و باتلاقی پیرامون را با آب صاف می پوشاند و به صورت دریاچه ی بزرگی درمی آید . خاک اطراف به سبب خشک شدن تدریجی دوایر متحدالمرکزی را حول مرکز دریاچه تشکیل می دهد که میزان شوری از مرکز به طرف بیرون به تدریج کاهش می یابد.

دریاچه حوض سلطان بعد از اسلام تا حدود سده 19 میلادی دوره های خشک و مرطوب فراوان دیده و برحسب تغییرات مجرای رود مسیله یا رود شور به صورت دریاچه ، باتلاق وکویر در آمده است. از زمان صفویه به بعد نیز ارتباط بین دریاچه حوض سلطان و دریاچه نمک به سبب تأسیس سدی در بالای پل دلاک که آب رود قره چای را به دریاچه نمک هدایت می کرد، قطع یا ضعیف شد . در سال 1262 ش ، دو نیمه ی دریاچه حوض سلطان به هم متصل شد و تشکیل دریاچه ی بزرگی را داد . گویند در سال 1299 هـ . ق ، با تخریب سدی که در برابر مسیله رود قرار داشت ، دریاچه هر روز کوچک تر شد. برای آباد کردن زمین های زراعتی ساوه هم سد ساوه را تعمیر و مانع هدر رفتن آب شدند. این امر موجب خشکی باتلاق های اطراف دریاچه و مانع ورود آب به دریاچه حوض سلطان شده است .

 

غارها

 

 جاذبه های طبیعی کویر استان قم 

غار وشنوه : در 60 کیلومتری قم در کوه اردهال چهار غار قرار دارد که در داخل یکی از آنها منبع عظیمی از آب وجود دارد. این آب از شکاف کوه سرازیر می شود و به صورت چشمه فوران می کند . این غار یکی از جاذبه های بسیار دیدنی استان قم به شمار می رود .

غار کـَهـَک : در 30 کیلومتری جنوب قم واقع است و یکی از آثار طبیعی و باستانی استان به شمار می رود .

 

سایر نقاط دیدنی

 

 جاذبه های طبیعی کویر استان قم 

شهر کَهـَک؛ این شهر از سه سمت مشرف به ارتفاعات است و دره زیدان در شرق آن قرار دارد از این رو دارای آب و هوایی معتدل و است . حضور امامزاده زینب خاتون ( ع ) ، خانه ملاصدرا و غار معروف کهک عامل مهمی برای جذب گردشگران به این منطقه است .

 

 جاذبه های طبیعی کویر استان قم 

روستای وشنوه ؛روستایی ییلاقی که یکی از زیباترین روستاهای ایران به شمار می رود و فندق آن از شهرت خاصی برخوردار است.

روستای نایه ؛ این روستای ییلاقی در بخش خلجستان از دیگر روستاهای دیدنی استان قم و ایران محسوب می شود.

روستای جمیزقان ؛در بخش خلجستان در 65 کیلومتری شمال غرب شهر قم در دره ای قرار دارد . رودخانه " وزوا" از جنوب آن می گذرد وجود رودخانه ، کوه ها ، گردنه ، چشمه و پوشش گیاهی مناسب و داشتن آب و هوایی معتدل و خشک از خصوصیات جالب توجه این روستا به شمار می رود.

روستای اَوِل؛ از روستاهای ییلاقی با درختان خرم و آب وهوای مطبوع است که یکی از فضاهای طبیعی دلنشین را شکل می دهد.

منبع: سایت تبیان